Bus 901, 1964, interieur,(foto: ROVM-Digitaal)
Bus 928, lijn 61, (foto: ROVM-Digitaal)
GESCHIEDENIS
In de jaren ’60 van de vorige eeuw begon Rotterdam te groeien, arbeiders moesten gehuisvest worden maar het centrum en belendende wijken liepen vol.
Het dorpje Hoogvliet had nog veel ruimte, dat werd benut om sociale woningbouw te gaan neerzetten. Het Stoomtrammetje van de RTM was bij lange na niet toereikend in het voorzien van woon-/werkverkeer tussen de gemeentes. Daarop werd besloten tot de bouw van een serie 28 wagens om twee buslijnen tussen de satelliet gemeente en Rotterdam Centrum in het leven te roepen.
De RET 900 serie is misschien wel één van de bijzonderste bussen die de RET heeft gehad. De serie is eigenlijk een streekbus vermomd als stadsbus, voor de lijnen naar Hoogvliet waren er namelijk meer zitplaatsen nodig.
Het oorspronkelijke idee van de vreemde deurindeling van de bus was om passagiers zonder abonnement via de eerste deur een kaartje te laten kopen bij de chauffeur en de tweede instapdeur was voor abonnementhouders. In de praktijk werkte dit niet en al snel werd de tweede deur een uitstapdeur.
De bediening van deze deur werd gekoppeld aan de achterste uitstapdeur waardoor die dus met één knop bij de chauffeur tegelijk kon worden geopend en gesloten.
Over het interieur is ook nagedacht. Het moest een bus zijn waar maximaal gebruik werd gemaakt van de ruimte om passagiers over de route te vervoeren. Daar het een lange route was werd gekozen voor veel zitplaatsen. Deze zijn in 2/3 van de bus in 2x2-opstelling geplaatst, in het stadsvervoer een niet gebruikelijke opstelling daar dit nogal opstoppingen in het in-/uitstappend verkeer oplevert, dat is mede een rede dat de plaatsing van de deuren werd gewijzigd. Het is een bus-serie waarin toenmalige innovaties werden gebruikt om reizigers in grotere getalen te verplaatsen.
Tekening Leyland Worldmaster - Hainje 1964 RET 901 t/m 928, (foto: verzameling C. Scholte)
De 900 serie is een door Hainje gebouwde bus met een Leyland Royal Tiger O.680H motor en een Worldmaster chassis. In deze serie is ook de glazen ruit met daarachter de lijn en bestemmingsfilm te zien, maar valt juist op door de plaatsing van de kleine deuren zodat er meer zitplaatsen in de bus kwamen. Als proef werd deze serie uitgerust met twee verschillende type versnellingsbakken, de 901- 914 hadden een Wilson halfautomatische versnellingsbak met schakelpook zonder koppeling, en de nummers 915-928 hadden een volautomatische Voith versnellingsbak. Duidelijk is geworden dat de halfautomaten aanmerkelijk zuiniger waren met diesel dan de automaten. In 1974 is de serie afgevoerd na een in de krant aangekondigde openbare veiling. Slechts één bus uit de serie (914) werd particulier verkocht en de overige 27 gingen naar de firma Daniels in Alphen aan de Rijn. Deze firma heeft er nog enkelen geëxporteerd naar Suriname en ook zijn er een aantal in particuliere handen gekomen. Het merendeel bleek onverkoopbaar en is gesloopt.
Bus 921, Leyland-Worldmaster-Hainje, lijn 63, Kruisnetlaan, (foto: ROVM-Digitaal)
Bus 928, lijn 62, Leyland-Worldmaster-Hainje, (foto: ROVM-Digitaal)
Ex RET 911 Amsterdam J.M. Coenenstraat (foto: Jan v.d. Stelt)
Interesse in meer foto's van de R.E.T. 907 en/of andere bussen uit de 900-serie?
klik dan op naastgelegen pagina's.
R.E.T. serie 900 op het Zuidplein, 08-1974, (video: J.A. Krebbers)
Bus 905, Rondritbus, Schouwburgplein, (foto: ROVM-Digitaal)
Bus 921, Leyland-Worldmaster-Hainje, lijn 62, Zuidplein, 6-6-1973, (foto: L. van Huut)
Bus 926 en andere, sloperij, (foto: ROVM-Digitaal)