top of page
IMG_1313_edited.jpg

DOELSTELLING

Stichting Leyland Bus 907 heeft als eerste doel om de RET 907 weer in een zo origineel mogelijke staat te restaureren. Dit houd in dat de bus terug gebracht zou worden naar zijn afleveringsstaat uit 1964 en vertegenwoordigd zo het stadsvervoer van de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw in Rotterdam en Hoogvliet. 

Voor Rotterdam is de RET 900 serie bijzonder voor vele mensen uit Hoogvliet, maar ook verder, vormden deze bussen de belangrijke verbinding met Rotterdam tot de Metro kwam. In deze zin kunnen we wel stellen dat dankzij deze bus de metro in Rotterdam gekomen is die voor de verbinding tussen Noord en Zuid zorgde, die op zijn tijd weer de eerste in Nederland was in 1968. De 907 is een unieke bus, in Nederland bestaat er geen 2e bus in deze uitvoering, de 907 is ook onderdeel van de vernieuwing die tot de latere standaardbus zou leiden. Kortom; een stukje  historisch mobiel erfgoed!

Om dit doel te bereiken is erg veel tijd én geld benodigd die wij doormiddel van sponsoring en donaties binnen hopen te halen. Alle beetjes helpen en ieder bedrag is er één! Voor de restauratie is ook een tijdlijn gemaakt, waarin wij al onze genomen stappen willen laten zien. Van het opvragen van offertes tot het daadwerkelijke begin en einde van de restauratie.


Het tweede doel is het rijvaardig houden van de 907. De 907 moet een rijdend museum worden want dat is belangrijk om de bus te kunnen beleven. Een museumbus in een hal met een bordje er naast roept bij de bezoeker minder emotie en herkenning op dan een rijdende museumbus. Het gesis bij het schakelen en het zware geronk van de Leyland motor zijn bijvoorbeeld geluiden die herkenning oproepen, maar ook het kenmerkende interieur met de 'rode bankjes' en de geur van de skai-ledere bekleding.

De 907 wordt ons mobiel museum. Wij zijn van plan om na de restauratie jaarlijks excursies en verhuurritten te organiseren en willen wij publiek de mogelijkheid bieden om ons rijdend museum te bezoeken. En is het uiteindelijke doel, om deze bus te behouden voor het nageslacht en de geschiedenis van Rotterdam, Hoogvliet en het openbaar vervoer.

De RET 907 staat geregistreerd in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed onder registernummer: 3.500.012. Klik hier voor de link.

Stichting mobiel erfgoed register.png
a6e33420-299e-498e-84d3-5d4c8c010981.JPG

RET busstation Rochussenstraat, 1966, (verz. Carel Scholte)

925-7-Leyland-Worldmaster-Hainje-a.jpg

Bus 925, 922, 924, 915, Leyland-Worldmaster-Hainje, (foto: ROVM-Digitaal)

1_Busstation-Rochussenstraat-1968-2-a.jpg

Busstation Rochussenstraat, 1968 (foto: ROVM-Digitaal)

station-Zuidplein-07-a.jpg

Metro- en busstation Zuidplein, 5-1969, (foto: Carel Scholte)

thumbnail_IMG_1317.jpg

Busstation Rochussenstraat, 3-1966, (foto: Ary Groeneveld)

bottom of page